[Recenzja] Yatha Sidhra - "A Meditation Mass" (1974)
Niemieckie trio Yatha Sidhra pozostawiło po sobie tylko jeden album. Jeden, ale za to jakże piękny. "A Mediatation Mass" w całości wypełnia tytułowa czteroczęściowa suita, będąca wspaniałą mieszanką krautrocka, psychodelii, folku i jazz rocka, przesiąkniętą klimatem środkowo-południowej Azji. Choć całość jest bardzo spójna, nie bez powodu podzielono ją na części. "Part 1" - najdłuższa, 18-minutowa część - ma medytacyjny charakter i hipnotyzujący nastrój, tworzony przez przepiękne partie fletu, którym towarzyszy jednostajny podkład gitary i egzotycznych perkusjonaliów, oraz elektroniczne szumy w tle. Pojawiają się też partia wokalna o nieco wschodnim charakterze. Krótki, ledwie trzyminutowy "Part 2", jest bezpośrednią kontynuacją poprzedniej części, ale zmienia się instrumentarium - tym razem partii fletu towarzyszy elektryczne pianino, transowa partia elektrycznego basu, oraz dość zwyczajna perkusja. W drugiej połowie milknie flet, a pozostałe instrumenty zaczynają grać w bardziej jazzowy sposób. Znów dłuższy, dwunastominutowy "Part 3" łączy medytacyjny charakter pierwszej części i motywy z drugiej; w środkowym fragmencie robi się natomiast bardziej dynamicznie, a na pierwszy plan wysuwa się zadziorne solo gitary. Finałowy "Part 4" to siedmiominutowa repryza pierwszej części - doskonała klamra spinająca album.
"A Meditation Mass" to raczej nie najlepszy, ale zdecydowanie najładniejszy NKR, jaki słyszałem. Album powinien przypaść do gustu zarówno wielbicielom hipisowskiej muzyki z drugiej połowy lat 60., jak i krautrocka, a przede wszystkim miłośnikom muzyki z silnymi wpływami orientalnymi, zwłaszcza hindustańskimi.
"A Meditation Mass" to raczej nie najlepszy, ale zdecydowanie najładniejszy NKR, jaki słyszałem. Album powinien przypaść do gustu zarówno wielbicielom hipisowskiej muzyki z drugiej połowy lat 60., jak i krautrocka, a przede wszystkim miłośnikom muzyki z silnymi wpływami orientalnymi, zwłaszcza hindustańskimi.
Ocena: 8/10
Yatha Sidhra - "A Meditation Mass" (1974)
1. Part 1; 2. Part 2; 3. Part 3; 4. Part 4
Skład: Rolf Fichter - gitara, instr. klawiszowe, wibrafon, flet, wokal; Matthias Nicolai - gitara i gitara basowa; Klaus Fichter - perkusja i instr. perkusyjne
Gościnnie: Peter Elbracht - flet
Producent: Winfried Schmidt, Achim Reichel i Frank Dostal
Po prawej: okładka niektórych reedycji.
Yatha Sidhra - "A Meditation Mass" (1974)
1. Part 1; 2. Part 2; 3. Part 3; 4. Part 4
Skład: Rolf Fichter - gitara, instr. klawiszowe, wibrafon, flet, wokal; Matthias Nicolai - gitara i gitara basowa; Klaus Fichter - perkusja i instr. perkusyjne
Gościnnie: Peter Elbracht - flet
Producent: Winfried Schmidt, Achim Reichel i Frank Dostal
Po prawej: okładka niektórych reedycji.
Dzięki za tę płytę, nigdy nie słyszałem o tym zespole
OdpowiedzUsuńNie myślałeś kiedyś Pawle aby otagować wpisy też latami wydania płyt - fajnie byłoby wejść i przeczytać np wszystkie recenzje płyt wydanych w 1974
Wiem - roboty a roboty...dlatego milknę
No właśnie... Zresztą nie bardzo widzę sens w takim podziale. A zawsze przecież można wejść na stronę ze spisem recenzji, wcisnąć Ctrl+F i wpisać szukany rok ;)
UsuńPanie Pawle dosyć pokrętna to logika. Nie pisze Pan o zespołach nieznanych , być może tylko dla młodszych słuchaczy i tych którzy nie mają żyłki muzycznego poszukiwacza. Zespoły pokroju Atomic Rooster , Stray czy East of Eden mimo że były dla nas w latach 70-tych mnej popularne od klasyki rocka, ale znane i krążyły wśród zbieraczy winyli .To żadne NKR-y. Trzeba dodać że termin „Nieznany Kanon Rocka” narodził się w Trójce Pod Księżycem w audycji Tomasza Beksińskiego w styczniu 1999 roku. Jednak to nie on wymyślił nazwę a jeden z jego słuchaczy. Istnieje też inna nazwa tzw. „ Rarytasowy Rock”. Tak zatytułował swoją książkę którą napisał wspólnie z Grzegorzem Siwkiem zmarły w 2010 roku Waldemar Korpała założyciel Klubu Miłośników Hammonda, znawca starego rocka, kolekcjoner płyt i instrumentów. Od 1998 roku krąży ona jako skrypt wśród miłośników starej mało znanej „muzy” bo nigdy nie doczekała się wydania choć hasła z niej jako źródła są nawet w Wikipedii. Nie do przecenienia są również zasługi dla propagowania nieznanych „perełek rocka „ właściciela sklepu „Megadisc „ w Warszawie (2001) Jacka Leśniewskiego i cykle artykułów publikowane od połowy lat 90-tych w „ Teraz Rock”. Jego katalogi płytowe z ofertą sklepu krążące wśród zbieraczy stały się inspiracją i kopalnią wiedzy dla wielu pasjonatów osiągając status kultowych. Wracając do sedna. Klasyka rocka i wszystkie te ogólnie znane i opisane kapele to tylko wierzchołek góry lodowej. Obok nich bądź przed nimi istnieli wykonawcy którzy , mimo że prezentowali muzykę ambitną i ciekawą (a może właśnie dlatego) nie zyskali szerszej popularności bądź też w ogóle nie zaistnieli w świadomości ówczesnych odbiorców. Dotyczy to zespołów działających w latach 60-tych i 70 –tych a więc w okresie burzliwego rozwoju progresywnych , kreatywnych tendencji w rocku oraz wyjątkowej swobody artystycznej jaką mogli się cieszyć twórcy tej muzyki. Większość zespołów z kręgu NKR-u nie pojawiała się lub pojawiała się sporadycznie w rzetelnych opracowaniach poświęconych muzyce rockowej. Ignorowani przez media w swoim czasie poszli – często niesłusznie – w niemal zupełne zapomnienie. Teraz w dobie renesansu płyty winylowej i potężnego narzędzia jakim jest Internet pasjonaci udostępniają do odsłuchu swoje zbiory i dzielą się wiedzą.Godzi się zaznaczyć że płyty analogowe tych wykonawców były wydawane często prywatnym sumptem lub przez niewielkie efemeryczne wytwórnie w minimalnych nakładach więc obecnie osiągają zawrotne ceny wśród zbieraczy.
OdpowiedzUsuńSądzę, że jednak większość słuchaczy ogranicza się tylko do popularnych wykonawców. Oczywiście, nie ma tego jak sprawdzić, więc pozostają tylko przypuszczenia. A jeśli chodzi o termin NKR, to niestety różni ludzie różnie go interpretują. I East of Eden lub Stray często pojawiają się na różnych listach i plebiscytach. Zgadzam się, że niesłusznie, bo to nie są nieznane zespoły, tylko raczej zapomniane (przez media, nie przez słuchaczy).
Usuń