[Recenzja] Shackleton & Zimpel with Siddhartha Belmannu - "In the Cell of Dreams" (2023)

Shackleton & Zimpel - In the Cell of Dreams


Zdarzają się lata bez żadnej nowej muzyki od Wacława Zimpla, ale też takie, gdy co kilka miesięcy pojawiają się nowe wydawnictwa sygnowane jego nazwiskiem. "In the Cell of Dreams" to następca marcowego "Train Spotter", ale przede wszystkim powrót do współpracy z Samem Shackletonem. Polski artysta - dawniej przede wszystkim jazzowy klarnecista, a dziś twórca post-minimalistycznej elektroniki - oraz angielski producent, w ostatnich latach kojarzony głównie z ambientem o etnicznym zabarwieniu, już w 2020 roku wydali w duecie album "Primal Forms". Spotkali się tam mniej więcej w połowie drogi swoich własnych poszukiwań. Tym razem dołączył do nich jeszcze indyjski wokalista Siddhartha Belmannu, a muzyka zdecydowanie przesunęła się w stronę tribal ambientu i ewidentnych zapożyczeń z hindustańskiej muzyki klasycznej, co z kolei przypomina o innym projekcie Zimpla - Saagara. Niemal całkiem zniknęły natomiast, obecne prominentnie jeszcze na poprzedniej płycie duetu, elementy jazzowe.


"In the Cell of Dreams" w wersji streamingowej składa się z trzech dłuższych form oraz dwóch krótkich nagrań, z których jedno - nieobecne na winylu - jest po prostu pięciominutowym fragmentem wyciętym z najdłuższego, trochę ponad dwudziestominutowego "The Ocean Lies Between Us". Od pełnej jego wersji album się rozpoczyna i właściwie już pierwsze kilkadziesiąt sekund zdradza, czego spodziewać się po reszcie płyty. Niesamowity, tajemniczy klimat tworzą tu zimne, oszczędne partie syntezatorów, etniczne brzmienia perkusyjne oraz partie wokalne nawiązujące do improwizowanego stylu khyal, wywodzącego się z północnych Indii. "Your Love Pours Like Water" przynosi w zasadzie to samo, tyle że w znacznie bardziej zwartej, wręcz quasi-piosenkowej formie. Nagranie dobrze sprawdza się jako potencjalny singiel, zachęcający do zapoznania się z całością, jednak tego typu muzyka wybrzmiewa lepiej, gdy trwa odpowiednio długo, choćby nawet te kilkanaście minut, jak dwa kolejne utwory. W warstwie instrumentalnej "Everything Must Decay" na pierwszy plan zdecydowanie wybijają się brzmienia etniczne, jednak na moment pojawiają się też freejazzowe dęciaki, a produkcja nadaje bardzo nowoczesnego charakteru. Belmannu dowozi tu natomiast świetny popis wokalny, lawirując pomiędzy wschodnimi i zachodnimi tradycjami. Pastoralny "Relics of Our Past" wyróżnia się z kolei w końcu bardziej wyeksponowanym klarnetem Zimpla, przynajmniej w pierwszych i ostatnich minutach występującym tu na równych prawach z brzmieniami etnicznymi i elektronicznymi, bo w środkowej, mniej subtelnej części to te ostatnie, coraz bardziej zgliczowane, wiodą prym.


"In the Cell of Dreams" to kolejne w tym roku - po wspólnym albumie EABS i Jaubi - bardzo udane spotkanie Wschodu z Zachodem, a zarazem tradycji z nowoczesnością. Zimpel, Shackleton i Belmannu kreują tu bardzo konsekwentnie medytacyjny nastrój, kojarzący się natychmiast ze starożytnym wschodnim mistycyzmem, jednocześnie jednak nadali całości bardzo współczesnego brzmienia. Wszystkie słyszalne tu wpływy - jak klasyczna muzyka hindustańska, khyal i inne, bliżej nieokreślone wpływy regionalne, ambient, post-minimalizm czy różne formy elektroniki, a w końcu też śladowe ilości jazzu - wcale nie sprawiają wrażenia połączonych na siłę, lecz doskonale się ze sobą uzupełniają, tworząc bardzo spójny, homogeniczny styl. Jest to też swego rodzaju kulminacja dokonań Shackletona i Zimpla, czerpiąca z ich dotychczasowych doświadczeń, szczególnie tych z kilku ostatnich lat. Można polemizować, czy to ich największe osiągnięcie, jednak bez wątpienia jedno z najlepszych, licząc oczywiście wszystkie z indywidualnych projektów.

Ocena: 8/10

Nominacja do płyt roku 2023



Shackleton & Zimpel with Siddhartha Belmannu - "In the Cell of Dreams" (2023)

1. The Ocean Lies Between Us; 2. Your Love Pours Like Water; 3. Everything Must Decay; 4. Relics of Our Past; 5. The Ocean Lies Between Us (Edit)

Skład: Sam Shackleton - elektronika; Wacław Zimpel - elektronika, instr. dęte; Siddhartha Belmannu - wokal
Producent: Shackleton & Zimpel


Komentarze

Popularne w ostatnim tygodniu:

[Zapowiedź] Premiery płytowe maj 2024

[Recenzja] Cristóbal Avendaño & Silvia Moreno - "Lancé esto al otro lado del mar" (2024)

[Recenzja] Light Coorporation - "Rare Dialect" (2011)

[Recenzja] Pearl Jam - "Dark Matter" (2024)

[Recenzja] Soft Machine - "Fifth" (1972)