[Recenzja] Toruńska Orkiestra Improwizowana - "SE02" (2021)

Toruńska Orkiestra Improwizowana - SE02


Zapewne już niedługo zacznę opisywać premierowe wydawnictwa z 2022 roku. Na razie jednak wrócę jeszcze na chwilę do poprzedniego, aby zaprezentować jeszcze jeden ciekawy album wydany w trakcie minionych dwunastu miesięcy. "SE02", jak tytuł wskazuje, to część większego projektu, znanego pod nazwą "S3RI4L NVMB3RS". Zgodnie z opisem wydawcy, seria ma prezentować, a także promować improwizowane oraz eksperymentalne nagrania, dokonane przez efemeryczne składy złożone z reprezentantów niezależnej sceny. Seria ruszyła w listopadzie, wraz z albumem "SE01", firmowanym przez trio Kowalski/Kowalski/Zadrużyński, czyli gitarzystę Daniela Kowalskiego, perkusistę Damiana Kowalskiego oraz grającego na syntezatorze i bębnach Wojtka Zadrużyńskiego. Cała trójka powraca na opublikowanym po około miesiącu "SE02". Tym razem w towarzystwie wielu innych instrumentalistów i pod szyldem Toruńskiej Orkiestry Improwizowanej.

Historia TOI jest nieco dłuższa od projektu płytowego i sięga początku 2019 roku. Podobne inicjatywy odbywają się także w wielu innych miastach na terenie całego kraju. Ich działalność sprowadza się głównie do koncertów, podczas których każdy może dołączyć do wspólnej improwizacji, bez względu na to, czy posiada doświadczenie lub wykształcenie muzyczne. Instrumentalistom w uniknięciu chaosu pomaga dyrygent, który odpowiednio ich prowadzi. Na podobnej zasadzie już ponad pół wieku temu działały duże grupy jazzowe. Wprowadzenie trzymającego dyscyplinę dyrygenta, na wzór muzyki poważnej, nie miało jednak całkowicie pozbawiać muzyków swobody, a raczej ułatwić im interakcję z resztą składu. Na podobnej zasadzie działa to w tym przypadku. Do nagrania debiutanckiej płyty Toruńskiej Orkiestry Improwizowanej zostali zaproszeni muzycy, którzy najlepiej sprawdzili się na scenie. Niektórzy z nich z od dłuższego czasu z powodzeniem działali na jazzowej scenie, inni posiadają klasyczne wykształcenie, a jeszcze inni dopiero co stawiają swoje pierwsze muzyczne kroki. W sumie w nagraniu albumu wzięło udział szesnaście osób.

Czterdziestominutowa całość została podzielona na cztery ścieżki, jednak w rzeczywistości składa się z jednego długiego nagrania. Ponieważ jednak w trakcie tej improwizacji, zgodnie z wolą dyrygenta, zmieniają się aktualnie grający muzycy, wielokrotnie zmienia się też brzmienie i charakter muzyki. W momentach, gdy przekształcenia są najbardziej ewidentne, dokonano podziału ścieżek. Niewątpliwie udało się tutaj zachować odpowiednią dyscyplinę nawet w tych momentach, gdy jest najbardziej gęsto od różnych instrumentów, a jednocześnie czuć dużą swobodę i sporo przestrzeni. Chociaż muzycy chyba nie starają się grać w żadnym konkretnym stylu, to najczęściej moje skojarzenia idą w stronę jazzu free, nie tylko ze względu na duży udział rozbudowanej sekcji dętej. W zasadzie nie ma sensu szerzej omawiać poszczególnych fragmentów. Tym bardziej, że to taka muzyka, w przypadku której kolejne odsłuchy pozwalają odkryć coraz więcej ciekawych partii i współbrzmień. Po kilku przesłuchaniach utrzymuje się jednak moje pierwsze wrażenie, że o ile już pierwsza połowa płyty brzmi bardzo intrygująco, wciągając nieco tajemniczym klimatem, ale chyba jeszcze większe wrażenie robi na mnie druga połowa, z niemalże mistycznym "E03" (naprawdę świetnie brzmi tu zestawienie wibrafonu, syntezatora i dęciaków) oraz zaskakującym nieco bardziej rockową dynamiką i cięższym brzmieniem "E04".

Toruńska Orkiestra Improwizowana to bardzo obiecujący projekt, któremu warto się przyglądać. Na "SE02" udało się zapanować nad bardzo rozbudowanym składem, złożonym z muzyków o różnym doświadczeniu i na co dzień grających różną muzykę. To niełatwa sztuka, dlatego tym bardziej warto docenić efekt.

Ocena: 8/10



Toruńska Orkiestra Improwizowana - "SE02" (2021)

1. E01; 2. E02; 3. E03; 4. E04

Skład: Maciej Karmiński - dyrygent, efekty ("taczka"); Emannuel Lajus - saksofon; Adam Gwizdała - trąbka; Jacek Czapolski - waltornia; Marta Rogalska - flet; Szymon Maciejewski - fletnia pana, zanza; Robert Rychlicki-Gąsowski - syntezator; Teresa Więcko - akordeon, instr. perkusyjne; Paulina Jeziorek - gitara; Daniel Kowalski - gitara; Artur Iwiński - gitara basowa; Damian Kowalski - perkusja; Wojtek Zadrużyński - perkusja; Maria Kępisty - wibrafon; Jakub Maciejewski - kongi; Dominika Szelążek - instr. perkusyjne
Producent: Szymon Szwarc


Komentarze

Popularne w ostatnim tygodniu:

[Recenzja] Death - "Human" (1991)

[Recenzja] Republika - "Nowe sytuacje" (1983) / "1984" (1984)

[Recenzja] Present - "This Is NOT the End" (2024)

[Zapowiedź] Premiery płytowe kwiecień 2024

[Recenzja] Extra Life - "The Sacred Vowel" (2024)