[Recenzja] Amirtha Kidambi's Elder Ones - "From Untruth" (2019)



Na współczesnej scenie jazzowej wciąż dzieją się ciekawe rzeczy. Przykładem może być twórczość nowojorskiego kwartetu Elder Ones. Zespół powstał w obecnej dekadzie z inicjatywy Amirthy Kidambi, posiadającej klasyczne wykształcenie i doświadczenie w śpiewaniu kompozycji takich twórców, jak Karlheinz Stockhausen czy Luigi Nono. W autorskiej działalności nawiązuje także do swoich karnatyckich korzeni, jak i do fascynacji muzyką Alice i Johna Coltrane'ów. Składu Elder Ones dopełnili: saksofonista Matt Nelson, perkusista Max Jaffe, a także basista Brandon Lopes, z czasem zastąpiony przez Nicka Dunstona. Kwartet zadebiutował w 2016 roku bardzo dobrym albumem "Holy Science", a w tym roku opublikował kolejny, nie mniej udany "From Untruth".

Nie sposób uniknąć - ze względu na połączenie żeńskiego śpiewu ze swobodnym, freejazzowym graniem - skojarzeń z dokonaniami Matany Roberts czy Fire! Orchestra. Elder Ones posiada jednak swój własny styl i rozpoznawalne brzmienie, w którym istotną rolę odgrywają partie Kidambi na indyjskiej fisharmonii. Doskonały efekt dało połączenie tego instrumentu z przeważnie agresywnymi, a czasem bardziej subtelnymi dźwiękami saksofonu sopranowego, hipnotyzującą grą kontrabasu i perkusji, a także interesującym, dalekim od konwencjonalnego jazzu wokalnego śpiewem. Na "From Untruth" doszły do tej fascynującej mieszanki jeszcze partie analogowych syntezatorów (grają na nich Kidambi i Nelson), czyniące brzmienie kwartetu jeszcze bardziej oryginalnym. Na albumie znalazły się cztery rozbudowane kompozycje liderki, w których fantastycznie łączą się w spójną całość wpływy free i spiritual jazzu, XX-wiecznej awangardy oraz muzyki karnatyckiej, czasem dochodzi też transowa motoryczność kojarząca się z francuską Magmą, a nawet trochę humoru przywołującego na myśl Gong (wokalne zabawy np. w ósmej minucie "Eat the Rich" i końcówce "Dance of the Subaltern"). Muzyka kwartetu brzmi potężnie, czasem niemalże dziko, ale nie brakuje też bardziej nastrojowych i niemalże konwencjonalnie melodyjnych fragmentów, choć należą tu raczej do rzadkości i szybko kontrapunktowane są bardziej typowymi dla zespołu rozwiązaniami.

Elder Ones od początku swojego istnienia tworzy muzykę bardzo oryginalną, kreatywną i dojrzałą. I choć debiutancki "Holy Science" przeszedł praktycznie bez echa, to wydanie "From Untruth" zostało lepiej odnotowane (zapewne wpływ na to miał udział Amirthy Kidambi na zeszłorocznych albumach "Code Girl" Mary Halvorson i "Voices Fall From the Sky" Williama Parkera), co daje nadzieję, że twórczość kwartetu zyska w końcu należny rozgłos. Ze swojej strony polecam go wszystkim wielbicielom awangardowego jazzu i rocka. 

Ocena: 8/10



Amirtha Kidambi's Elder Ones - "From Untruth" (2019)

1. Eat the Rich; 2. Dance of the Subaltern; 3. Decolonize the Mind; 4. From Untruth

Skład: Amirtha Kidambi - wokal, fisharmonia, syntezator; Matt Nelson - saksofon sopranowy, syntezator; Nick Dunston - kontrabas; Max Jaffe - perkusja i instr. perkusyjne
Producent: Elder Ones


Komentarze

Popularne w ostatnim tygodniu:

[Recenzja] Pearl Jam - "Dark Matter" (2024)

[Recenzja] Death - "Human" (1991)

[Recenzja] ||ALA|MEDA|| - "Spectra Vol. 2" (2024)

[Recenzja] Present - "This Is NOT the End" (2024)

[Recenzja] Republika - "Nowe sytuacje" (1983) / "1984" (1984)