28 kwietnia 2015

[Recenzja] Jethro Tull - "Nightcap: The Unreleased Masters 1973-1991" (1993)



Chociaż od wydania obszernego boksu "20 Years of Jethro Tull" minęło zaledwie pięć lat, zespół postanowił uczcić dwudziestopięciolecie istnienie jeszcze huczniej. Tym razem aż trzema różnymi wydawnictwami. W kwietniu 1993 roku ukazał się czteropłytowy zestaw "25th Anniversary Box Set", przeznaczony dla najwierniejszych fanów - znalazły się na nim dobrze znane utwory, ale w wersjach zremiksowanych, koncertowych, oraz nagranych na nowo. Miesiąc później wydano "The Best of Jethro Tull - The Anniversary Collection" - całkiem zgrabny wybór najlepszych utworów, ale nieprzynoszący niczego nowego. Najbardziej interesujące wydawnictwo ukazało się natomiast w listopadzie - dwupłytowa kompilacja "Nightcap", zawierająca niepublikowany wcześniej materiał.

Pierwszy dysk wypełniły wyczekiwane od lat przez fanów nagrania z niesławnej sesji w paryskim Château d'Hérouville z sierpnia 1972 roku. Do tamtej pory ujawnione zostały tylko trzy utwory z tej sesji ("Scenario", "Audition" i "No Rehearsal", obecne na "20 Years of Jethro Tull"), tutaj znalazł się natomiast niemal cały zarejestrowany wówczas materiał. Trzeba jednak dodać, że został on zremiksowany (czyt. skrócony) i wzbogacony o nagrane współcześnie partie fletu Iana Andersona (w miejsce brakujących partii wokalnych). Kompletny i nieprzerobiony zapis sesji został opublikowany dopiero w 2013 roku, na reedycji albumu "A Passion Play". No dobra, starczy tej historii - pora odpowiedzieć na pytanie, jak prezentuje się ten materiał? Cóż, przede wszystkim słychać, że to dopiero szkic albumu, a nie skończone dzieło. Mimo wszystko, znalazło się tutaj kilka naprawdę interesujących fragmentów. Przede wszystkim dziewięciominutowy "Critique Oblique", pokazujący cięższe i bardziej progresywne oblicze Jethro Tull. Co prawda, ten akurat utwór został później włączony do kompozycji "A Passion Play", ale w oryginalnej formie robi o wiele większe wrażenie - to prawdziwa perła w dyskografii zespołu. Interesująco wypadają także takie utwory, jak "Law of the Bungle (Part I)" - jakby zapowiedź albumu "Minstrel in the Gallery" - oraz ciężki, hardrockowy "Left Right", wyróżniający się całkiem chwytliwą melodią.

Drugi dysk wypełniły natomiast odrzuty z różnych lat. Co ciekawe, tylko siedem z nich to utwory z czasu po wydaniu "20 Years of Jethro Tull" - pozostałe jedenaście to starsze kawałki, które nie załapały się do tego pierwszego zbioru odrzutów. Już ten fakt wiele mówi o jakości tego materiału. Całość rozpoczyna się jednak od hardrockowego "Paradise Steakhouse" - całkiem przyzwoitego utworu, który może i jakość szczególnie nie zachwyca, ale który mógł świetnie ożywić album "War Child". Z tej samej sesji, z 1974 roku, pochodzą także zdecydowanie mniej udane, przekombinowane "Sealion II" i "Quartet"; a rok później zarejestrowany został zwyczajnie nudny "A Small Cigar". Przyzwoicie wypada natomiast folkowy "Broadford Bazaar" z okresu "Heavy Horses". Znalazło się tutaj także sześć utworów z nieudanej według muzyków sesji z 1981 roku - o ile jednak jej fragmenty ujawnione na "20 Years..." prezentowały się zaskakująco dobrze, tak tutaj trafiły utwory zdecydowanie mniej atrakcyjne ("Crew Nights", "The Curse", "Commons Brawl", "No Step", "Drive on the Young Side of Life" i "Lights Out"). Na tym tle dość dobrze wypadają kompozycje z lat 1988-91 (z wyjątkiem strasznie banalnego "Truck Stop Runner"). Co prawda irytuje w nich "obowiązkowe" dla ówczesnego Jethro Tull podobieństwo do Dire Straits (np. w "Piece of Cake", "Silver River Turning", "Hard Liner"), ale trafiły się wśród nich także utrzymane w dawnym folkrockowym stylu "Rosa on the Factory Floor" i "I Don't Want to Be Me".

"Nightcap: The Unreleased Masters 1973-1991" to zbiór przeznaczony przede wszystkim dla największych wielbicieli Jethro Tull, którzy chcą znać każdy dźwięk nagrany przez grupę. Wszyscy pozostali mogą sobie darować to wydawnictwo lub ograniczyć do poznania pierwszego dysku.

Ocena: 5/10



Jethro Tull - "Nightcap: The Unreleased Masters 1973-1991" (1993)

CD1 ("My Round: Chateau d'Isaster Tapes"): 1. First Post; 2. Animelée; 3. Tiger Toon; 4. Look at the Animals; 5. Law of the Bungle (Part I); 6. Law of the Bungle (Part II); 7. Left Right; 8. Solitaire; 9. Critique Oblique; 10. Post Last; 11. Scenario; 12. Audition; 13. No Rehearsal
CD2 ("Your Round: Unreleased and Rare Tracks"): 1. Paradise Steakhouse; 2. Sealion II; 3. Piece of Cake; 4. Quartet; 5. Silver River Turning; 6. Crew Nights; 7. The Curse; 8. Rosa on the Factory Floor; 9. A Small Cigar; 10. Man of Principle; 11. Commons Brawl; 12. No Step; 13. Drive on the Young Side of Life; 14. I Don't Want to Be Me; 15. Broadford Bazaar; 16. Lights Out; 17. Truck Stop Runner; 18. Hard Liner

Skład: Ian Anderson - wokal, flet, gitara, mandolina i instr. klawiszowe (LP1: 1-13, LP2: 1-18); Martin Barre - gitara (LP1: 1-13, LP2: 1-8,10-14,16-18); Jeffrey Hammond - bass (LP1: 1-13, LP2: 1,2,4); Barriemore Barlow - perkusja (LP1: 1-13, LP2: 1,2,4); John Evan - instr. klawiszowe (LP1: 1-13, LP2: 1,2,4); Dave Pegg - bass i mandolina (LP2: 3,5-8,10-14,16-18)Doane Perry - perkusja (LP2: 3,5,8,14)John Bundrick - instr. klawiszowe (LP2: 3,5,8)David Palmer  - instr. klawiszowe (LP2: 4,9); Gerry Conway - perkusja (LP2: 6,7,10-13,16); Peter-John Vettese - instr. klawiszowe (LP2: 6,13); Matthew Pegg - bass (LP2: 17); Scott Hunter - perkusja (LP2: 17)
Producent: Ian Anderson


Brak komentarzy

Prześlij komentarz