18 marca 2013

[Recenzja] Cressida - "Asylum" (1971)



Drugi album grupy Cressida został zarejestrowany z nowym gitarzystą, Johnem Culleyem, który zastąpił Johna Heywortha. "Asylum" wyraźnie pokazuje rozwój zespołu. W otwierającym go utworze tytułowym wciąż ważną rolę odgrywają gitary akustyczne i organy, ale nie dominują one już tak, jak na debiucie. Utwór brzmi bardzo dynamicznie i energetycznie, za sprawą gitarowych solówek (tak, w liczbie mnogiej) i mocnej grze basisty Kevina McCarthy'ego. "Munich" to już rzecz bardziej rozbudowana - podniosły, 9-minutowy utwór, wzbogacony o brzmienia orkiestrowe. Zachowujący jednak rockowy charakter, dzięki mocnej grze sekcji rytmicznej i zadziornym partiom Culleya w środkowej, instrumentalnej części. Ale i klawiszowiec Peter Jennings gra mocniej, być może inspirując się grą Jona Lorda z wydanego rok wcześniej albumu "In Rock" Deep Purple.

Za sprawą mocniejszego brzmienia - zwłaszcza sekcji rytmicznej - cała płyta brzmi bardziej ponadczasowo od debiutu - nawet w utworach zdominowanych przez brzmienia akustyczne ("Goodbye Post Office Tower Goodbye", "Survivor"). Pozbawiony tekstu "Reprieved", w którym głos pojawia się jako kolejny instrument, to utwór czysto jazzowy, ale o ciężkim, rockowym brzmieniu. "Lisa" to kolejny podniosły utwór, wzbogacony orkiestracją i solem na flecie, pełen progrockowych zmian nastroju. "Summer Weekend of a Lifetime" to - pomijając solówki Culleya i Jenningsa - najłagodniejszy utwór na płycie. Z kolei najbardziej progresywnym jest finałowy, niemal 12-minutowy "Let Them Come When They Will". Z początku jest to akustyczna piosenka wzbogacona delikatną orkiestracją, ale zaraz przechodzi w jazzrockowe instrumentalne popisy, które stają się coraz bardziej zadziorne. W środku następuje nagłe, klimatyczne uspokojenie, jednak pod koniec nabiera zaskakującej szybkości i ostrości - oczywiście w porównaniu z innymi utworami tej grupy.

"Asylum" mógł być początkiem wielkiej kariery zespołu. Niestety, zespół przestał istnieć jeszcze przed jego wydaniem. John Culley dołączył do Black Widow, a Iain Clark do Uriah Heep. O pozostałych muzykach słuch zaginął - aż do reaktywacji na kilka występów w 2011 roku, w składzie: Angus Cullen, Iain Clark, Kevin McCarthy i Peter Jennings (oryginalny gitarzysta, John Heyworth, zmarł w styczniu 2010). W tym samym czasie o zespole przypomniały sobie wytwórnie płytowe, wydając nie tylko reedycje obu płyt, ale też zbiór niepublikowanych nagrań "Trapped in Time: The Lost Tapes" (głównie alternatywne wersje nagrań z debiutu, a dodatkowo zaskakująco ostry, hardrockowy utwór "Mental State") oraz kompilację "The Vertigo Years Anthology 1969-1971" (zawierającą "Mental State" i wszystkie utwory z obu albumów - niektóre w dwóch wersjach).

Ocena: 7/10



Cressida - "Asylum" (1971)

1. Asylum; 2. Munich; 3. Goodbye Post Office Tower Goodbye; 4. Survivor; 5. Reprieved; 6. Lisa; 7. Summer Weekend of a Lifetime; 8. Let Them Come When They Will

Skład: Angus Cullen - wokal, gitara; John Culley - gitara; Peter Jennings - instr. klawiszowe; Kevin McCarthy - bass;  Iain Clark - perkusja
Gościnnie: Paul Layton - gitara; Harold McNair - flet
Producent: Ossie Byrne


Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Pytania niezwiązane z powyższym tekstem proszę zadawać na stronie Q & A. Komentarze nie na temat będą kasowane.